Q1 - Så får du en stabil start för ditt företag

foto_generell_1141048744.jpeg

Nu är Q1 igång och de flesta företag arbetar för fullt med att strukturera upp sina verksamheter för året. Efter ett årsskifte är det naturligt att stanna upp, reflektera och ta sikte framåt – för företagare innebär detta en chans att utvärdera verksamhetens status, justera planer och sätta riktningen för framtiden.

De första månaderna på året är ofta intensiva för företagare. Deklarationen ska förberedas, budgetar sättas, och löner, förmåner samt avtal förhandlas och ses över. Här går vi igenom vad som kan vara bra att tänka på i Q1 och hur du kan använda verktyg som Business Studio för att underlätta arbetet.


Planering och struktur: Grunden för ett framgångsrikt år

Januari är en naturlig tid att reflektera över året som gått och planera framåt. Att skapa struktur tidigt hjälper dig att undvika stress längre fram.

Ekonomiska mål och budget

Börja med att sätta upp ekonomiska mål för året. Vad vill du uppnå, och vilka resurser behöver du? Genom att skapa en budget får du en tydlig översikt över inkomster, utgifter och likviditet. Pyramid Business Studio kan hjälpa dig att följa upp budgeten löpande och snabbt justera om något inte går som planerat.

Håll koll på regler och lagändringar

Många lagar och regler uppdateras vid årsskiftet. Se till att du har koll på förändringar som kan påverka din verksamhet. Det kan handla om allt från skattefrågor till arbetsmiljökrav. Genom att integrera dessa uppgifter i ett affärssystem kan du minska risken för att något faller mellan stolarna. Det finns flera nya regler och lagar som kan vara bra att ha koll på – läs mer på Skatteverkets hemsida.


Deklaration och bokföring

För företagare innebär Q1 ofta mycket administrativt arbete. Börja tidigt med att förbereda bokföringen inför deklarationen. Se till att alla underlag är kompletta och korrekta. Det handlar om momsredovisning, årsbokslut och eventuella årsredovisningar. Med Pyramid Business Studio kan du förenkla processen genom att automatiskt generera rapporter och säkerställa att allt är uppdaterat.


Hållbarhet och redovisning

Om ditt företag omfattas av hållbarhetskrav kan det vara läge att börja samla in data och planera för hur du ska redovisa detta. Vissa affärssystem säger sig ha funktionalitet för att samla in och presentera hållbarhetsinformation, men en komplett rapportering är en komplex fråga. Vi arbetar just nu med att utforma funktionalitet även i Pyramid Business Studio.


Praktiska tips för ett smidigare arbetsår

  1. Prioritera små uppgifter – Många företagare skjuter upp "småsaker" som att uppdatera lösenord eller rensa i bokföringen. Genom att ta tag i dessa uppgifter tidigt kan du spara mycket tid och huvudvärk senare.
  2. Automatisera där det går – Ett bra affärssystem kan automatisera rutinuppgifter, vilket frigör tid för mer strategiska uppgifter.
  3. Sätt realistiska mål – Det är lätt att ta på sig för mycket i början av året. Fokusera på det viktigaste och sätt upp tydliga delmål.

En bra start på året ger en stabil grund

Om du känner dig taggad och ivrig att starta det nya företagsåret kan det vara klokt att gå igenom dessa bitar först. Genom att planera, strukturera och förbereda kan du skapa en stabil grund för resten av året.

Genom att använda ett affärssystem som Pyramid Business Studio får du hjälp med mycket av det som du annars kanske skjuter upp, råkar glömma eller missar. Det ger dig också möjlighet att utveckla, förbereda och planera för att ditt företags år ska bli så bra som möjligt – en stabil och trygg grund för att hålla koll på både stora och små uppgifter. På så sätt kan du fokusera på det som verkligen betyder något: att utveckla ditt företag och nå dina mål.

Information

Publicerad 29 januari 2025
Uppdaterad 6 februari 2025

Fler nyheter